søndag

Fisken tas vare på

På fredag kom min kjære ned fra nordnorge med bilen full av fisk. Mye gikk med på årets Torskeaften, men nå må resten tas vare på. Fikk filetert noe hyse,sei, lyr og litt torsk som nå har ligget  lagvis med salt i ett døgn. Da er det bare å starte maling av fisken. Jeg maler alltid fisken gjennom kjøttkverna 2 ganger. Det har jeg lært av ho Else Mari fra Finnmark. Å det sier jeg bare det ikke ho Else kan om fisk er ikke verdt åvite.

Gubben får ta seg av all filetering mens jeg maler fisken. Vi fileterer all Torsken, da har vi ferdig fisk til mange gode middager. Tar ofte opp litt Torsk på morgenen å strør salt på den. Når jeg da kommer hjem fra jobb er det ferdig Nystrålet Torsk, nydelig med gulrotstuing og bacon til.

Gubben har også tatt med alle hauan te torsken, så i dag får han skjære ut tungene. Hva er bedre enn sprøstekte Torsketunger med råkost mmm;-)

Nå er vi klare for litt jobbing, skal ta litt bilder underveis som jeg legger inn etter hvert. Haen strålende søndag folkens;-)


Nina

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails