søndag

Baking av gjærbakst

Her har jeg satt en deig med ca 4 dl sukker og bakt sånn litt av hvert av en og samme deig.





Jeg har en grunnoppskrift som jeg bruker på stort sett alt av gjærbakst. Jeg regulerer sukkermengden og har litt mer egg i dersom baksten skal bli finere. Jeg baker alltid med skikkelig gjær, tørrgjær er kun til krise og pizzadedeig. Har en stor Kenwood kjøkkenmaskin som jeg ikke kan unnvære. Husk å etterheve på plate, har du dårlig tid så sløyf heller hevingen i bollen.

GRUNNDEIG
ca 2 kg hvetemel ( spar litt til utbaking)
250 gram smør (heimsmør til julebaksten)
1,2,3 eller ingen egg ( men baksten blir bedre med egg)
3 dl sukker ( til rundstykker, ha i mer til boller og kanelsnurrer
1 ts salt
1 pk gjær
1 liter melk ( H melk til JUL )
Ha ca 1,5 kg hvetemel, sukker,salt i mikseren, tilsett smøret. Når smøret har blitt gnidd inn i melet tilsettes gjær, egg og den tempererte melken.Tilsett litt mer mel, men spar et par dl til utbaking. ( husk for mye mel gjør baksten tørr ). La deigen gå i mikseren til den slipper kanten og har blitt seig. Heves til det dobbelte deretter trilles den ut på plate og må heve på nytt til det dobbelte;)

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails