søndag

Litt nytt, og oppskrift på Julesylte

Denne helgen har vært reservert til mine barnebarn gutter i lengre tid, så endelig en liten pust i bakken. Å da driver du med juleforberedelser og har barnebarna på besøk? Jepp, jeg slapper av når jeg gjør andre ting enn det jeg gjør til daglig. Så i helga har jeg kost meg. Tenkte jeg skulle dele litt oppskrifter som jeg bruker når jeg forbereder julen.

Har vært svært lite blogging i det siste, da vi har jobbet på plass vårt nye bakeri www.godtoghjemmelaget.no, har fått nye lokaler. Vi har kjøpt "gammelbutikken" på Hynnås og har flyttet vårt bakeri dit. Der er det en leilighet i 2 etasje som vi kan leie ut, men enda bor den gamle huseieren der. Hun er ei tålmodig dame med godt humør, også hun bidrar med litt jobbing. Hun skal stå en del i Spikersuppa i Desember, når jeg drar til Trondheim. Bakeriet har fantastisk flotte lyse lokaler med enormt god plass, så her kommer vi til å trives. Men flyttinga kom mitt i den mest hektiske tiden for bakeriet, så nå har vi jobbet enormt for å fylle opp lagrene.

Vi står også i år i Spikersuppa i Oslo 28 nov til 22 des, i tilegg til 2 helger i Sandvika Julemarked, Julemarkedet på Bygdøy, Bondens Marked noen helger og nytt i år er Julemarkedet i Trondheim. Men med flinke folk i arbeid, og en flott familie som stiller opp så kommer vi nok i mål i år også. Artig at alle mine jenter står på stand i Desmber
Her viser barnebarne Tor Even og Sigurd stolt frem sylta som er klar til koking. Jeg lager sylte av slagside ribbe, bare å lete blant ribbene på butikken. Det ligger som oftest noen der, de uten ben;-)

Jeg skjærer kjøttet inn fra kortsiden på begge sidene å strekker den ut, da får jeg ett langt kjøttstykke. Det krydrer jeg med nellik, salt og pepper og har litt gelatinpulver. Så ruller jeg sammen og har den inni en strømpe.
Så koker jeg den i en lake av:
1 pk sursildkrydder
5 lauvbærblad
10 hele pepperkorn
Salt (ca 1 kg på 3 l vann, pleier jeg å bruke)

Denne laken lar jeg sylta ligge i til den blir passe salt, ca 2 uker synes jeg er passe.


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails