mandag

Foccasia

Faccasia er knallgodt brød som kan brukes til det meste. Vi drifter Slusekroa i Lunde og der bruker vi det brødet til allt. Det passer like godt til Fiskeburger som til Elgburger. Er knallfint og bruke på Koldtbord som brød også. Er i grunn det som er grunnen til at jeg nå legger ut denne oppskriften. Jeg blogger jo sjelden eller nesten aldri lengre. Hadde en hyggelig dame innom bakeriet, hun skulle lage koldtbord. Som gammel vertinne på selskapslokalet Odd Fellow har jeg laget en del koldtbord. Jeg trodde jeg hadde lagt ut oppskrift på foccasia her før. Men det hadde jeg ikke, så da får jeg gjøre det nå.

Bruk en kjøkkenmaskin
ca. 2 kg Hvetemel
1 ss salt
1 pk ekte gjær
2 dl olivenolje
vann

Lag en løs gjærdeig og la den gå LEEEEENGE i mixeren.  Fordel deigen i to brødskuffer, legg plast over og la den heve leeeenge til den har blitt dobbel høyde. Stekes på 240 grader i 10 til 15 minutter.

LYKKE TIL MED SELSKAPET




Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails